Doe Dag Voorbeelden

De Doe Dag volgt op het On Stage Beroepenfeest. Leerlingen gaan op Werkbezoek bij de beroepsbeoefenaren met wie ze een match hebben gemaakt. Mentoren, ouders en ook de andere vakdocenten bezoeken zoveel mogelijk matches. Zij gaan ook vaak mee als begeleiding. De bedoeling is dat de jongeren tijdens het Werkbezoek de kans krijgen om de werkplek te zien en te ervaren. Een luister of kijkdag wordt door leerlingen minder gewaardeerd dan een fors aandeel DOEN! En het heet ook niet voor niets Doe Dag. De invulling van de Doe Dag en het aantal leerlingen is voor elke organisatie anders, afhankelijk van de mogelijkheden bij het bedrijf.


Een paar algemene tips:

  • Stuur na het Beroepenfeest de leerlingen een bevestigingsmail. 
  • Zorg voor afwisseling: bij een rondleiding of powerpoint is de aandacht sneller weg dan bij een praktische opdracht en uitdaging.
  • Maak er een interactief programma van: een fake-casus, nep-dossier, rollenspel, praktijk opdracht.
  • Geef een beeld van de werkdag: wat doe je tussen 9 - 17 uur - wat moet je kunnen, doen, of laten -wat maakt jouw beroep zo leuk etc.
  • Maak eventueel een combinatie met een andere deelnemer. Bijv. architect + aannemer, brandweer + politie, bibliotheek + boekhandel, bouwmarkt + meubelmaker, loodgieter + witgoedverkoper, kapper +  schoonheidsspecialist + drogist etc.
  • Neem de leerlingen mee 'het veld in': op de afdeling, naar buiten of naar uw werkterrein.
  • Deel een grote groep op in kleinere groepjes.
  • Maak afspraken voor een dagdeel met de leerlingen. Dat is makkelijker plannen voor hen, en het geeft u de mogelijkheid om een afwisselend programma te bieden. 

Om bedrijven op ideeën te brengen staan hieronder wat voorbeelden van een geslaagde invulling van de Doe Dag, gerubriceerd per sector. Neem gerust contact op met de projectleider voor advies.  

 

ZAKELIJKE DIENSTVERLENING, HANDEL & ECONOMIE

Beveiligingsbedrijven vinden het soms moeilijk om een goed Doe Dag programma te bedenken in verband met de vertrouwelijkheid van hun werk. Buitenstaanders kunnen niet zomaar meegenomen worden naar objecten van klanten en uitgelegd krijgen hoe de beveiliging werkt en waar de lekken zitten... Maar vaak hebben beveiligingsbedrijven een (intern) opleidingsruimte waar praktijkopstellingen staan. Er kunnen dan bijvoorbeeld simulaties gedaan worden met alarmopvolging, sluitrondes, materialenkennis etc. En het is vaak ook mogelijk om een ronde te maken over een willekeurig groot bedrijventerrein, een groot station of een sportcomplex. Daar kan dan iets verteld worden over surveillance zonder dat het volledige beveiligingsplan wordt onthuld. 

Bedrijfsbeveiliging: Eerst hebben we een kijkje op de Centrale Post gedaan, waar vooral het camerasysteem bewondering oogstte. Toen hebben we een presentatie gegeven over wat beveiliging bij FloraHolland vestiging Naaldwijk inhield. Tenslotte hebben we een casus gedaan waarin een beveiliger een persoon aan moest spreken over een rookovertreding en een administratieve heffing moest innen. Uiteraard ging dit gepaard met wat nukken van de overtreder. Een levensechte situatie, waardoor de studenten een goed beeld kregen van de complexiteit van handelen die van een beveiliger gevraagd wordt.

Een woningbouwcorporatie vertelde eerst over het bedrijf in zijn geheel. Daarna hebben een aantal medewerkers (zij waren de begeleiders van deze dag) zelf verteld waar ze stonden toen ze 14/15 jaar waren en hoe ze hebben moeten leren en werken om te komen waar ze nu zijn. Daarna zijn de leerlingen in groepjes op pad gegaan met de Doe Dag begeleiders en werden ze rondgeleid langs alle functies in het bedrijf waarna de leerlingen een afdeling uitkozen waar ze een activiteit mochten doen. Daarna praktisch aan de slag gegaan met een door ons naar jongeren aangepaste woontest om te onderzoeken wat voor waarde zij aan wonen en wijk hechten en met welke type wijk/buurt ze matchen. 

De accountant en advocaat maakten een nep-dossier van een fictieve cliënt en liepen alle stappen door met de leerlingen. Lieten leerlingen gebeurtenissen bedenken waar je een accountant of advocaat bij nodig hebt. Alle bijkomende handelingen zoals administratie werden benoemd. Leerlingen werden gevraagd naar mogelijke andere betrokken partijen zoals zoals de bank, KvK of een tegenpartij. De (juridisch) secretaresse vertelde over haar aandeel in de dossiervorming en de klantcontacten. Samen met de leerlingen werden voorbeelden van zaken bedacht, vragen geformuleerd, suggesties gedaan, moeilijke en makkelijk stappen in het traject benoemd. Er werd geprobeerd een dictaat uit te werken en geposeerd in toga. 

Uitzendbureau: de Doe Dag van Secretary Plus was een programma van 1 dagdeel waarin leerlingen een uitgebreide opdracht moesten doen en daarna hun plannen presenteren. De medewerkers van Secretary Plus hebben vervolgens ontwikkeling van het plan en de wijze waarop het is gepresenteerd nabesproken met leerlingen.

Bij Albert Heyn zijn twee leerlingen geheel in bedrijfskleding druk bezig. Eentje werkte mee bij de vleeswaren en kaas en eentje krijgt er uitleg over het voorraadbeheer. Na een uur werden deze taken gewisseld.  

In 2 kledingwinkels gaan alle werkzaamheden deze dag ook verder door. Er is veel te doen dus de leerlingen helpen echt een handje mee. Een paar worden er gekoppeld aan een verkoopster en leren op deze manier wat verkooptechnieken. Anderen hebben ook belangstelling voor etaleren en mogen aan de slag met de paspoppen. 

Office Center: het kijken in onze keuken is enthousiast ontvangen. de leerlingen hebben verschillende taken kunnen verrichten. o.a. kopstellingen opzetten, klanten helpen, producten uitmonsteren, voorraad aanvullen. het is een hele leuke dag die hun inzicht heeft gegeven in onze dagelijkse werkzaamheden.

De makelaar en hypotheekadviseur zijn bij On Stage en tijdens de Doe Dag samen opgetrokken om zodoende het hele traject te kunnen laten zien. We begonnen met handen geven, voorstellen om vervolgens het traject van de aankoop van een huis te horen te krijgen. Eerst de hypotheekadviseur, wat hij doet, waarom en welke opleiding hij gedaan heeft. Daarna de makelaar die vertelt hoe wij helpen met zoeken enerzijds, of hoe e.e.a. gaat als we mogen gaan verkopen. Dit hebben we aangevuld met de bijbehorende opleidingen en de variatie aan functies binnen een makelaarskantoor. We hebben de leerlingen ook gevraagd wat zij denken wat iemand die bij een makelaarskantoor werkt de hele dag doet. Vervolgens het een en ander vertelt en toen zijn we 2 woningen met elkaar gaan bezichtigen. Kinderen moesten de woning dus aan elkaar verkopen! Tot slot was er een etalagepresentatie en brochure van een appartement aan de Westvest, waarnaar wij een bezichtiging van een (leegstaand) huis hebben gedaan om te laten zien en vertellen wat de makelaar dan doet. De Doe Dag werd afgerond met een bedrijfsstempel op de kaart en een handdruk!  Het was leuk maar we hebben wel een tip: wij - de professionals - moeten meer de vragen moeten stellen, want de leerlingen durven of weten niet hoe en wat. Dit is iets wat wij meenemen voor de volgende on Stage! 

Productiebedrijf: Er waren korte werkprogramma's samengesteld. Bijvoorbeeld: HRM: sollicitantengegevens invullen via website: binnenkrijgen via website, bevestigen, uitnodigen, gesprek voeren, contract maken etc. Customer Service: orders invoeren, rondje tuin om producten, die naar klanten toegaan te bekijken, bevestiging maken.

Drukkerij: We hadden de leerlingen uitgenodigd om zelf een ansichtkaart te ontwerpen en een paar van hen hadden prachtige ontwerpen gemaakt welke ze uitgeprint in een set meekregen.

Communicatiebureau laat leerlingen een campagne bedenken voor werving On Stage professionals.

Zwembad Kerkpolder had de leerlingen een mail gestuurd met het programma van de Doe Dag en een informatieboek wat zij speciaal voor de On Stage leerlingen hadden gemaakt. Ze vroegen de leerlingen om zich hiermee tevoren voor te bereiden en nodigden ze uit om bij vragen over het programma te bellen of te mailen. De leerlingen was ook gevraagd om zwemkleding mee te nemen, want zij mochten tijdens een aantal zwemlessen mee helpen. Eerst werd de leerlingen verteld over de functies bij een zwembad, over de werksfeer en de bedrijfscultuur. Ook werde ze geïnformeerd over de verschillende opleidingen op dit gebied. Daarna een rondleiding waarbij ook alle technieken ict achter de schermen zichtbaar werd die een zwemaccommodatie draaiende houdt.Vervolgens hebben de leerlingen hebben met veel enthousiasme met de zwemlessen meegeholpen (hiervoor was tevoren toestemming gevraagd aan de ouders van de leskinderen).


TECHNIEK

De ICT-er maakte samen met leerlingen de website www.ictonstage.nl. Deze wordt blijvend in de lucht gehouden zodat leerlingen altijd professionals kunnen raadplegen via het forum. Wat wij steeds meer zien ontstaan is dat 'ketens' van verschillende ondernemers gezamenlijk optrekken zoals een groep (kleinere) ICT bedrijven en/of zzp'ers organiseren gezamenlijk de Doe Dag. Er wordt dan een opdracht bedacht waarin elk bedrijf met zijn eigen specialisme een stukje coaching en begeleiding doet.

De fotograaf nam leerlingen mee naar een industriële locatie, deed suggesties, faciliteerde materialen en apparatuur waarna de leerlingen met en van elkaar een prachtige fotoreportage maakten. Een Andere fotograaf nam de leerlingen mee naar buiten voor een stadswandeling waarbij onder begeleiding en met aanwijzingen van de fotograaf een mooie reportage werd gemaakt.  

De radiomaakster liet leerlingen live de aan en afkondigingen doen in de studio.

De architect vertelde over zijn eigen loopbaan (mavo t/m universiteit) en over de diverse (mbo en hbo) functies die er rondom het architectenvak zijn. Daarna liet hij de leerlingen een schaalmodel en maquette maken. 

Installatiebedrijf: de leerlingen hebben een rondleiding op het bedrijf gehad (magazijn, paneelbouw en unitbouw) en de producten dus in het echt gezien. We hebben ze veel over de kantoorwerkzaamheden kunnen vertellen: ontwerpen en berekenen, technisch tekenen, materialen uittrekken en bestellen. Ook hebben we ze kunnen laten zien waar de praktijk uit bestaat als monteur; een van onze monteurs heeft ze allerlei materialen laten zien zoals flenzen, draadkoppelingen, plastic buismateriaal, soldeertechnieken etc. Ook werden de spierballen even getest bij het zelf bochten buigen van metalen buizen. Daarna hebben we technische tekeningen en een fotoreportage doorgenomen van een project in de buurt en hebben we als afsluiting het project bezocht zodat ze alles in het 'echt' konden zien.

Bouwbedrijf: de leerlingen hebben ervaring opgedaan bij de verbouwing van een oud zustershuis tot kinderdagverblijf, daar zijn ze ook nog met hout aan de gang gegaan (zagen, boren etc,) en naar de timmerman kijken die ramen en deuren aan het pasmaken en afhangen waren.

Fietsenmaker: Per uur werd de groep in tweeën gesplitst en ging elk groepje aan de slag. Of eerst een rondleiding door de winkel en het uitvoeren van een meting om de goede framehoogte en de houding op de fiets te bepalen. Of eerst een kijkje in de werkplaats waarbij ze de software van een elektrische fiets gingen controleren dmv een test aan de computer en de reparatie aan een sportfiets. Daarna omwisselen. Als sluitstuk en volgens mij stiekem het leukste van alles: het mogen rijden op een elektrische fiets.

De autoschadehersteller: had zich als doel gesteld om meisjes uit te nodigen voor de Doe Dag. En dat is gelukt want hij had ook een vrouwelijke autospuiter meegenomen naar On Stage. Zij heeft tijdens de Doe Dag met enkele meisjes een speelgoedauto geschuurd en gespoten. Er was één meisje dat langer wilde blijven, zo leuk vond ze het. Op haar vraag of ze volgende week nog een keer mocht komen na schooltijd was het antwoord natuurlijk voluit JA....  

Autotechnicus: Als eerst heb ik de leerlingen een rondleiding gegeven door het bedrijf we hebben een kijkje genomen in de showroom. Ik heb de leerlingen meegenomen naar de receptie, hier heb ik de leerlingen een aantal werkorders laten zien zoals wij ze ook krijgen in de werkplaats met bijvoorbeeld een klacht erop of een onderhoudsbeurt etc, op de werkorders wordt ook aangegeven hoelang wij over bepaalde werkzaamheden mogen doen. Daarna hebben wij een rondje gemaakt in het magazijn om een beeld te krijgen hoeveel onderdelen wij op voorraad hebben en dan de werkplaats in. Het was gewoon een normale werkdag dus iedereen was lekker aan het sleutelen. We zijn uiteindelijk geëindigd bij de personenwagens waar de leerlingen opdrachten mochten uitvoeren. In de werkplaats heb ik een hoek ingericht met een C-Klasse waar wij deze dag aan zullen gaan werken, in deze hoek zijn gereedschappen te vinden diagnose apparatuur, kapotte onderdelen en nog veel meer. Ik heb in deze hoek ook een aantal opdrachten bedacht waarbij de leerlingen ook echt iets moeten gaan doen, het heet ten slote niet voor niets een doe dag.
- Opdracht 1: onder de motorkap van de C-Klasse heb ik een aantal onderdelen genummerd, bij deze opdracht heb ik een werkorder gemaakt met daarop een lijst met de nummers die overeenkomen met de nummers onder de motorkap. De leerlingen gaan nu zelf bekijken wat zij denken dat de onderdelen zijn en waar ze voor dienen, naast de auto staat een groot whiteboard waar de leerlingen informatie kunnen vinden over de genummerde onderdelen.
- Opdracht 2: Elektroopdracht bij deze opdracht moeten de leerlingen een led lampje werkend zien te krijgen met een schakelaar er tussen waarmee je het lampje in en uit kan schakelen, ook kunnen ze bij deze opdracht gebruikmaken van het whiteboard om te kijken hoe het lampje nu precies aangesloten zit in de auto.
- Opdracht 3: Wielen wisselen bij deze opdracht hebben de leerlingen zelfstandig een zomer winterwissel mogen uitvoeren.
- Naast deze opdrachten hebben wij de auto nog uitgelezen en gekeken wat we nu allemaal kunnen met onze diagnoseapparatuur en heb ik uitleg gegeven over onderhoudsdelen hoe ziet een bougie er bijvoorbeeld uit na 60.000km en waarom moet deze vervangen worden en dit geldt ook voor een luchtfilter, interieurfilter, oude olie en nieuwe olie, remblokken en schijven etc.
Aan het einde van het ochtend en middagdeel heb ik de leerlingen meegenomen de showroom in om daar de grote Kahoot Autotechnicus Quiz te spelen. In deze quiz komen onderdelen en vragen terug die ik deze dag met de leerlingen heb behandeld. Ook hadden wij voor deze dag een mooie Mercedes -Benz AMG gts staan om te bekijken, maar ook om een stukje in mee te rijden. De 3 leerlingen die het snelst de vragen beantwoorden en de meeste vragen goed hadden mochten een stukje meerijden in deze 510PK sterke V8 biturbo van €180.000 zeg nou zelf wie wil dat nou niet?!
Fotomomentje: na de quiz was er tijd voor de leerlingen om foto’s te maken van de AMG gts, hierbij mochten de leerlingen natuurlijk zelf ook even achter het stuur kruipen van deze sportauto om zelf beetje gas te geven in de werkplaats, om te ervaren wat een AMG zo mooi maakt. Aan het einde van de dag hebben alle leerlingen een goodiebag mee naar huis gekregen met een kleinigheidje erin en zijn ze allemaal met een glimlach naar huis gegaan. Kortom een geslaagde dag!


GROEN & NATUUR

De hovenier liet grotere groepjes leerlingen een hele of halve dag meewerken en bij de bloemist mochten leerlingen boeketten maken en meekijken met het helpen van klanten.


ZORG, WELZIJN & MAATSCHAPPIJ

Ziekenhuis: de laboranten gaven meerdere groepjes prikles.

Basisschool: bij de klasse-assistent mochten ze een ochtendje in de klas meelopen en kleuters helpen met hun werkjes. 

Bij zwembad Optisport Naaldwijk bevinden zich 4 leerlingen in het water. Onze leerlingen helpen mee in de begeleiding en mogen zelf ook werken aan het bedenken van instructies. Een van de leerlingen wil graag sportinstructeur worden en is heel enthousiast over de opzet van onze Doe-dag.

Bij de sportschool gaan de leerlingen na een rondleiding kickboksen en daarna kunnen ze allerlei vragen stellen.

Bij de politie vertelt de wijkagent de leerlingen vol  geestdrift over de leuke maar ook minder leuke kanten van het vak. Ondertussen leidt hij de leerlingen rond en mogen ze heel veel zien. Een echt kijkje achter de schermen dus tot en met  de douchecel van de arrestanten aan toe.

De artsen maakten een nep-dossier van een fictieve patiënt en liepen alle stappen door met de leerlingen. Inclusief alle bijkomende handelingen zoals administratie en contacten met andere hulpverleners. De assistente vertelde over haar aandeel in dit traject. Samen met de leerlingen werden vragen geformuleerd, suggesties bedacht, moeilijke en makkelijk stappen in het traject benoemd.

Dagbestedingslokatie heeft een rondleiding per fiets gedaan. Wij hebben dagbestedingslocaties en een woning bezocht om de leerlingen kennis te laten maken met het werk in de zorg voor verstandelijk gehandicapten. Daarna hebben ze in koppels van 2 rolstoel gereden; afwisselend ín of áchter de rolstoel. En in koppels van 2 afwisselend met een blinddoek voor en als begeleider van de 'blinde' om te ervaren hoe de afhankelijkheid en de verantwoordelijkheid voelt.

 

VMBO ON STAGE WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR: